Another Source

Selasa, 09 Oktober 2012

Tips dan Trik Komputer


Shortcut Untuk ShutDown, Restart
Memula buat shortcut > Klik kanan desktop > New > Shortcut > Rundll.Exe
Lepas tu klik kanan kat shortcut tadi letak command kat bawah ni
Untuk ShutDown...
Shut Down - C:\WINDOWS\RUNDLL.EXE user.exe,exitwindows
Untuk Restart Komputer
Restart - C:\WINDOWS\RUNDLL32.EXE shell32.dll,SHExitWindowsEx 0x2
Untuk Restart Komputer tanpa rebooting
Faster Restart - C:\WINDOWS\RUNDLL.EXE user.exe,exitwindowsexec
 


Background Pada Toolbar Internet Explorer
Jika Anda Ingin Menghiasi Background pada toolbar IE anda cuba tip ini...:-
1. Masuk ke dalam regedit (registry editor).
2. Klik pada HKEY_CURRENT_USER/software/microsoft/internet explorer/toolbar
3. Pada toolbar,buat satu string value yang bernama "backbitmap".
4. Kemudian pada value data untuk backbitmap itu anda boleh letakkan kedudukan fail bitmap yang anda ingin jadikan background itu.Contoh: C:\windows\setup.bmp.
 


10 langkah mengkonfigurasi emel TMNet dengan
Outlook Express.
Secara asasnya, terdapat tiga jenis akaun emel : Web-based, POP dan IMAP yang saling berbeza dari segi cara ia berfungsi. Walau bagaimanapun, ketiga-tiganya mempunyai tujuan yang sama, iaitu menghantar dan menerima mesej.
Akaun emel TMNet tergolong di dalam emel POP. Apabila anda mendaftar akaun dengan Telekom Malaysia, anda akan menerima Login name (akan digunakan sebagai alamat emel anda) dan password. Alamat emel anda nanti ialah loginname@tm.net.my.
Program Outlook Express memang sudah sedia dipasang di dalam sistem anda. Langkah-langkahnya ialah:
1.Buka program Outlook Express
2.Pergi ke "Tools" dan pilih "Accounts"
3.Pilih "Add-Mail"
4.Isikan "Display name" (Ia akan dipaparkan apabila anda menghantar setiap mesej/emel nanti) ,next
5.Pilih "I already have an e-mail adress...Isikan ruangan "E-mail adress" dengan 'loginname@tm.net.my', next
6.Di skrin "E-mail Server Names", pastikan "POP3" telah dipilih
7. Untuk ruangan "Incoming mail server", taipkan 'pop.tm.net.my'
8.Untuk ruangan "Outgoing mail (SMPT) server", taipkan 'smpt.tm.net.my'
next
9.Dalam skrin "Internet Mail Logon", di dalam ruangan "Account name" dan "Password", isikan 'loginname' dan 'katalaluan' yang telah diberi semasa anda mendaftar di Telekom dahulu.
10.Jika anda 'tick' di kotak "Remember password", bermakna Outlook Express terus akan membuka emel anda setiap kali anda log-on.Finish
 


Lupa Password Linux??
Khas untuk pengguna-pengguna Linux Red Hat,
Kadang-kadang apabila anda nak login dalam account anda, anda terlupa password dan username anda. Macam mana nak buat? Senang saja. Reboot komputer anda dan pada LILO boot prompt tu, taipkan saja 'linux single' dan dia akan boot masuk ke dalam command promp. Substitute user (SU) kepada 'root' dan taip 'passwd'. Dan kat situ, anda taiplah password baru untuk 'root' dan confirmkan. Bila dah tukar, anda delete je account anda tu dan buat yang baru dan gunakan password yang baru. Dah siap...
Biasanya tips ni boleh jugak digunakan untuk recover password root yang lupa atau dalam ertikata lainnya hacking Red Hat orang lain atau buat kacau untuk network administrator... Bye...
 


Customize Windows 98, 98SE dan ME
Di sini suka aku cadangkan supaya korang suma download je winboost 2001. URL dia: http://www.winboost.com . Benda alah ni memang kegunaannya untuk customize windows dan performance komputer anda ke tahap maksimum. Tetapi pastikan anda tahu apa yang anda telah lakukan kerana winboost ni berpotensi besar untuk merosakkan registry komputer anda dan ia sangat susah untuk di recover balik.
Perlu diingatkan, ambiklah langkah berjaga-jaga apabila mengkonfigurasi windows kerana sebarang kesilapan akan menyebabkan komputer anda akan 'hang' atau tak boleh boot atau system file corrupt. Mengikut pengalaman aku, kalau salah satu daripada benda-benda ni berlaku, wajiblah korang mengformat kembali hard disk dan menginstall semula windows.
Biasanya winboost ni ada dia punya tooltips sendiri untuk memberitahu korang apa benda yang sebenarnya korang buat. Good Will and Good Luck!!!
 


Mempertingkatkan keupayaan komputer
Sudah tentu dewasa ini komputer anda adalah antara yang tercanggih pernah wujud di atas muka bumi ini kerana menggunakan pemproses yang pantas. Tetapi tahukah anda bahawa penggunaan komputer yang efisien dan efektif dapat mempertingkatkan keupayaan komputer anda? Di sini saya suka untuk berkongsi tips dan tricks tentang bagaimana untuk mempertingkatkan keupayaan hard disk komputer anda ke tahap maksimum.
Mula-mula right click pada icon my computer di atas desktop > properties dan dialog box untuk system properties akan pop-up. Ambik tab devices dan expand hard disk controller menu dan select jenis hard disk yang anda guna (bukan floppy disk). Dan double click pada hard disk tu untuk pop-up kan properties nya. Ambik settings, dan check checkbox DMA. Restart komputer anda dan hard disk anda akan berada dalam keadaan fully utilized. Hal ini juga boleh digunakan untuk cdrom drive dan segala drive yang ada DMA settings. Kadang-kadang tidak semua cdrom drives boleh enable DMA...
Kendian, dalam system properties yang sama select performance tab dan kat situ ada menu 'desktop computer'. Tukar benda tu jadik network server dan apply kan supaya features tu dapat di activate. Restart komputer kalau mahu dan jalankan kehidupan anda seperti biasa. Komputer anda akan lebih best...
 


Mencuri password e-mail.
Panduan ini menerangkan 3 cara untuk mencuri password e-mail.
Perhatian: Artikel ini dibenarkan untuk diterbitkan untuk tujuan ilmu dan pengetahuan semata-mata, dan bukan tujuan untuk amalan atau membuatkan orang lain susah atau tidak senang hati. Kami tidak bertanggungjawab di atas sebarang masalah yang timbul daripada penyalahgunaan maklumat yang disampaikan menerusi artikel ini.
1. Menggunakan SECRET QUESTION.
Semasa membuat e-mail baru, kita dikehendaki menyediakan Secret Question. Ramai yang mengisinya secara sambil lewa saja. Ada yang menaip soalan sebagai "Negeri aku" dan menaip jawapan sebagai "Pahang". Semasa anda dan orang itu sering berutus surat, tentu dia bagitau dimana dia tinggal. Ada juga yang menaip "asdf" sebagai soalan dan "asdf" sebagai jawapan. Untuk mencubanya, klik pada "Lost Password" semasa nak login. Peratus kejayaan adalah 30%. Ia sesuai untuk pemilik yang tinggal jauh atau dekat dengan anda, tak kisah. Tetapi... hanya web mail saja, pop mail tak boleh. Macam jaring ke, TMnet ke, sori la.
2. Menggunakan PERAKAM TEKS.
Jika percakapan atau perbualan telefon boleh dirakam, kenapa huruf yang ditaip di komputer tidak boleh dirakam? Mula-mula download program perakam tersebut, lepas tu install. Semasa program tu aktif, ia tidak kelihatan pada taksbar. Semua huruf yang ditaip akan dirakam dan disimpan dalam satu fail txt. Lepas orang tu guna komputer, anda pergi la bukak fail txt tadi, dan cari la password. Tapi... masalahnya, terlalu banyak huruf dalam tu, tambahan pula dia chatting masa check e-mail. Namun, sebagai panduan, seringkali orang taip password selepas taip login, jadi kalau e-mail dia joyah@yahoo.com, cari la perkataan joyah. Perkataan selepas joyah tu, misalnya 12345678 adalah password dia la tu. Tapi, kalau dia taip joyah@yahoo.com penuh, tu dia bagi e-mail pada orang dalam IRC la tu. Selain dari curi password e-mail, boleh baca apa yang orang tu tulis dalam e-mail dia, apa dia sembang masa chatting (tapi lebih baik log dalam IRC sendiri). Dan, kalau dia taip surat cinta dalam Word, lepas print dia tak save, anda masih boleh baca jugak.
3. Menggunakan REMOTE SOFTWARE.
Yang ni untuk orang yang reti networking. Terdapat beberapa software yang boleh didownload dari internet. Install dalam komputer orang tu sebagai server dan install dalam komputer anda sebagai client. Jadi semasa orang tu guna komputer dia, kita boleh baca apa yang dia taip. Kita boleh tengok skrin dia. Kita boleh kawal komputer dia. Kalau dia taip password, yang muncul dalam komputer kita adalah huruf nyata bukannya *****. Best kan? Cuma tanda _ dan - akan jadi serupa iaitu -.
MASALAH AKIBAT PASSWORD DICURI.
Ada orang berkata, orang nak buka e-mail aku, bukak la, baca la, bukannya ada rahsia apa-apa. Haaa... ya la tu. Tahukah anda bila orang tau password anda, dia boleh tukar password tersebut dan anda tak boleh check e-mail dah. Dia juga boleh hantar e-mail kepada orang lain untuk tujuan tak baik menggunakan e-mail anda. Kesannya, anda kena bertanggungjawab terhadap e-mail tadi. Misalnya e-mail yang menghasut, kalau polis berjaya membuktikan e-mail itu dari anda, buruk padahnya.
PANDUAN MENJAGA PASSWORD E-MAIL.
Orang selalu cakap, e-mail tu buboh la perkataan pelik-pelik supaya orang payah nak teka. Saya nak cakap pulak, tak payah la pelik sangat, nanti kita sendiri lupa atau keliru. Jangan buboh no kp atau no tel. Bubuh la separuh nama bapa dan separuh nama sekolah dan campur dengan nombor (bilangan adik beradik ke). Janji, anda sendiri tidak keliru.
Baiklah untuk menghadapi masalah pertama (secret question), pastikan secret question anda benar-benar sukar dan mempunyai jawapan yang agak panjang, jangan sepatah perkataan sahaja. Kena merapu sikit, tanya benda lain, jawab benda lain. Pastikan anda mampu mengingatinya walaupun setelah bertahun-tahun.
Untuk menghadapi masalah kedua (perakam), sebelum check e-mail, tekan Ctrl-Alt-Del. Senarai program yang sedang aktif akan muncul. Semuanya istilah pelik-pelik, anda terpaksa belajar untuk mengenalinya. Jika tidak, anda akan tertipu, perakam tersebut mungkin bernama WinMEM. Setelah klik pada nama perakam tersebut, klik pada End Task. Lagi satu, program tu ada orang letak dalam StartUp.
Untuk menghadapi masalah ketiga (remote) agak sukar sikit sebab anda kena download dan install program untuk melindungi anda. Biasanya cybercafe yang selalu buat perangai ni. Nak kenal mudah saja, bila anda nak main internet kat situ, pc yang anda nak guna, start Internet Explorer secara automatik. Bila ada orang sudah guna, komputer shut-down sendiri.
Penyelesaian untuk masalah kedua dan masalah ketiga nampak sukar sebab memerlu pengetahuan teknikal, tapi sebenarnya ada jawapan yang lebih mudah. Begini, jangan taip password anda secara berterusan. Misalnya password anda adalah 12345678. Taipkan 12, lepas tu pergi chatting kat IRC, lepas tu sambung balik 34, begitulah seterusnya. Perakam teks akan rakam huruf apa yang anda taip. Ia tidak menyatakan anda taip dalam program apa.
Pengguna program remote mempunyai 2 cara untuk mencuri password. Pertama, merakam apa yang anda taip. Kedua, menunggu dan membaca apa yang anda sedang taip. Untuk cara pertama, anda boleh guna cara diatas, taip sikit dan pergi tempat lain. Untuk cara kedua, anda kena buat lambat-lambat. Taip sikit, pergi tempat lain dulu, chatting ke, word ke, lepas tu sambung sikit dan pergi tempat lain lagi. Orang tu pun tak larat nak tunggu lama-lama, dia pun ada kerja lain nak buat.
Namun, amalan terbaik ialah selalu tukar password, kalau tak boleh 15 minit sekali, tukar la setiap kali check e-mail.
 


Mengguna enjin pencari
ENJIN Pencari seperti Yahoo!, AltaVista, Excite, Lycos dan sebagainya merupakan tapak web yang paling popular dalam Internet kerana kebanyakkan pengguna akan mendapatkan khidmat tapak ini untuk mencari bahan diingini dalam Internet.
Berikut ialah beberapa petua atau tip untuk menggunakan enjin pencari:
Pertama, Anda harus mengetahui kata kunci (keyword) yang akan digunakan dalam mencari bahan-bahan dan halaman web yang anda ingini. Jika anda kurang pasti apakah nama tapak atau bahan yang anda cari, anda boleh menggunakan perkataan yang umum dan enjin pencari akan menyenaraikan kesemua maklumat berkaitan perkataan ditaip.
Bagaimanapun, anda juga boleh menggabungkan dua atau tiga perkataan dengan lebih spesifik untuk mempercepatkannya proses pencarian.
Contohnya, jika anda ingin mendapatkan maklumat Multimedia Super Corridor, anda boleh menaip ketiga-tiga perkataan tersebut.
Keduanya, jika tapak enjin pencari yang anda gunakan agak sibuk dan lambat, anda boleh menukar kepada tapak enjin pencari yang lain atau menggunakan tapak pantulan (mirror site) syarikat tersebut yang lokasinya lebih berhampiran.
Untuk pengetahuan anda terdapat beratus enjin pencari dalam Internet.
Jika telah mendapat maklumat atau tapak web yang anda cari, jangan lupa untuk merekodkan maklumat itu di dalam Favorites (Internet Explorer) atau Bookmark (Netscape Communicator) bagi memudahkan anda mencarinya pada masa akan datang.
Anda juga harus mengetahui sintaks (syntax) atau cara arahan diberi seperti meletakkan tanda-tanda + atau - bersama-sama kata kunci. Contohnya, Multimedia +Super +Corridor.
Sesetengah enjin pencari pula menggunakan sintaks yang berlainan, contohnya perkataan AND dan NOT untuk menggantikan tanda + dan -.
Manakala sesetengah yang lain pula hanya memerlukan anda memilih jenis carian daripada pilihan menu yang disediakan.
 


Simbol untuk Internet
Pernahkah anda bersembang menerusi chat, membaca e-mel ataupun menyertai mana-mana forum di Internet, lalu terserempak dengan simbol-simbol aneh yang tidak anda fahami?
Sebenarnya banyak simbol yang boleh digunakan untuk menggambarkan emosi seseorang semasa berkomunikasi menerusi Internet. Memandangkan kita tidak dapat melihat wajah seseorang semasa chat atau e-mel, simbol-simbol atau juga dikenali sebagai smiley ini penting untuk menyampaikan sesuatu mesej supaya lebih berkesan.
Selain simbol, singkatan-singkatan tertentu juga digunakan untuk mewakili perkataan yang kerap ditaip. Singkatan seperti ini menjimatkan masa anda untuk menaip sesuatu ayat.
Berikut adalah beberapa simbol dan singkatan perkataan yang boleh anda guna (simbol-simbol smiley ini diinterpretasikan dengan menyengetkan kepala anda ke kiri!):
:) : senyum
:-) : gembira
(-: : senyum orang kidal
:=) : senyum orang utan
:3) : senyum orang hidung besar
:-B : senyum orang gigi jongang
:-D : ketawa
@:-) : senyum orang pakai serban
C=:-) : senyum tukang masak
{:-) : senyum orang pakai topi
:-}X : senyum orang pakai bow tie
8-) : senyum orang pakai kaca mata
[:-) : senyum orang pakai songkok
o<:-) : senyum santa claus
:-[ : drakula/vampire
;^) : senyum dengan cara 'mencemik' muka
=:-) : senyum orang berambut tegak/punk
:-~ : muka selamba
:-{ : orang ada misai
8(:-) : mickey mouse
:-( : sedih
;-( : menangis
:Õ-( : menangis
:-o : terkejut
:-O : terkejut besar
:-/ : ragu-ragu
:-\ : tak pasti
:-] : gembira
X-( : sudah mati
;-) : mengenyit mata
:-* : cium
:-II : marah
%-) : keliru
:-# : mulut kena plaster
:-(*) : kata-kata anda menyebabkan saya benci
:-P : menjelir
>;-> : a very lewd remark was made
:-& : lidah terikat
O:-) : pari-pari
:-@ : menjerit
:-^ : memuncungkan mulut
Banyak lagi simbol lain yang boleh anda fikirkan dan cipta sendiri dengan menggunakan kombinasi huruf yang terdapat pada papan kekunci anda. Contohnya, [:3B orang hidung besar gigi jongang pakai songkok.
Berikut pula adalah singkatan-singkatan perkataan yang selalu digunakan untuk meringkaskan ayat.
b4 : before
brb : be right back
btw : by the way
cu : see you
cul : see you later
lol : laughing out loud
oic : oh I see
tnx : thanks
wtg : way to go
bcoz : because
np : no probleam
bbl : be back later
tq : thank you
kewl : cool
ppl : people
irl : in real life
ic : I see
dmi : don't mention it
k : okay
rtm : read the manual
asap : as soon as possible
imho : in my humble opinion
fyi : for your information
aka : also known as
asl : age, sex and location
 


0 komentar:

Posting Komentar