Another Source

Selasa, 09 Oktober 2012

Tips dan Trik Komputer


Penggunaan Sistem Restore bagi Windows
system restore ini digunakan untuk merestore semua file ataupun apa-apa saja yang telah diinstall dalam komputer anda pada keadaan asal. bagi windows xp terdapat satu system restore wizard yang membolehkan anda me'restore' file anda mengikut tarikh-tarikh tertentu dengan syarat mesti terdapat satu 'restore point'.
cara-cara hendak membuat restore bagi winXP:
1. buka help and support dan taipkan 'system restore' pada ruang searchbox.
2. banyak menulink yang keluar dan pilih "run the system restore wizard".
3. satu menu baru keluar dengan ada dua/tiga pilihan dan buat pilihan anda sama ada untuk merestore file ataupun membuat restore point.
 


Shortcut Key Windows
Untuk melajukan serta memudahkan kerja anda, gunalah shorcut key yang disenaraikan di bawah ini..
window+d untuk minimize/maximize window
window+e untuk buka windows explorer
window+r untuk buka RUN
window+f untuk SEARCH
window+l log off user
window+u utility manager
 


Lajukan Sambungan Internet (3)
Pada kali yang ini saya akan cuba membantu dan mengajar anda cara-cara untuk melajukan internet buat edisi yang ketiga. Cara lajukan internet ini hanya dijurus kepada pengguna Microsoft Windows 98/ME/2K/XP/NT.
Kepada pengguna Linux/BeOs/RedHat/Lindows atau yang lain daripada Windows, sila minta bantuan daripada yang pakar didalam operating system tersebut. Berikut adalah beberapa cara untuk melajukan internet anda..
1. Defaultkan wallpaper anda,biarkan kosong.Bagi Windows 98/ME/2K/ ,default wallpaper ialah warna biru muda.Bagi Windows XP tidak dapat ditukar kerana wallpaper defaultnya ialah gambar Bliss.Jika gunakan wallpaper,terutamanya yang berwarna-warni ia akan membuatkan PC anda lagging semasa di IRC atau semasa melayari laman web.
2. Klik Start/Run dan taip msconfig.Klik pada bahagian Startup dan uncheck software yang anda fikir anda tidak mahu keluar pada masa anda start komputer anda..Semakin kurang yang keluar pada startup anda semakin lajulah proses permulaan komputer anda dan melajukan loading site didalam internet dan juga di IRC!
3. Kurangkan atau jangan run software yang terlalu berat seperti Microsoft Word semasa melayari internet, kalau anda ingin full acceleration semasa melayari internet jangan buka software yang lain seperti satu lagi window bagi internet explorer, ini akan melambatkan internet anda. Sama juga bagi pengguna yang gemarkan IRC yang ingin dapatkan fastest ping access buka satu IRC client sahaja jangan lebih daripada satu kerana ia akan melaggingkan PC anda.
4. Clearkan segala benda yang terdapat didalam Recycle Bin anda sebelum menyambungkan connection anda ke internet. Tidak lupa juga History anda dan Records. Klik Start/Settings/Taskbar and Start Menu/Advanced dan klik Clear.
5. Apabila anda connected daripada internet lebih daripada dua jam,restart computer anda dan reconnect kembalik jika anda terus melayari internet connection anda ke server akan mula drop dan anda akan mula terasa data/connection anda mula menjadi perlahan..
6. Jika anda menggunakan dialup dan menggunakan modem internal/external jangan lupa untuk update driver anda setiap 2 bulan untuk memastikan segala information hardware anda diupdate kerana selalunya driver yang anda dapat daripada CD adalah tidak updated atau yang menggunakan versi lama, justeru itu anda haruslah mendapat update file yang updated daripada site manufacturer modem tersebut.
7. Pada pengguna Internet Explorer, klik ikon Internet Explorer di Desktop dan klik Properties,Klik di bahagian Advanced dan scroll down ke bahagian Multimedia, untick bahagian yang tertulis Play animations,Play sounds,Play videos,Show pictures,Smart image dithering. Selepas ini anda tidak perlulah terkejut apabila anda melayari apa-apa site jika mendapati site itu tidak memaparkan sebarang gambar/flash/videos kerana yang ada hanyalah perkataan kerana anda telah set untuk tidak download sebarang gambar jadi ia akan melajukan internet anda semasa loading site.
8. Kemudian Klik Start/Settings/Control Panel/Network ,di bahagian Configuration klik 2X di Dial-Up Adapter dan klik pula Advanced.Klik IP Packet Size dan dibahagian Value pilih Large dan dibahagian seterusnya Record a log file pilih No..Klik Ok dan Ok sekali lagi dan restart komputer anda..
9. Pastikan komputer anda sentiasa berada didalam keadaan yang baik dan best setiap masa,connection akan drop jika komputer anda bermasalah seperti dijangkiti virus..
10. Kurangkan install game didalam PC anda jika mempunyai hard disk yang besar, sama juga kepada yang mempunyai hard disk yang besar…biarkan ruang yang lebih untuk swap file semasa anda surfing kerana file yang banyak didalam hard disk anda akan buat komputer lebih kerap hang/jam/lekat/kejung etc.
11. Gunakan Windows 2000 kalau anda inginkan kepantasan internet yang terlaju yang mampu dirempuh oleh sebiji dial-up modem didalam sebuah PC.Tidak kira Windows 2000 versi mana sama ada Server/Professional/Advanced Server ia adalah versi Windows yang menawarkan internet yang terpantas sekali yang pernah saya cuba dan mengalahkan Windows XP ~!
12. Line yang laju dan tidak drop adalah yang tidak lebih daripada 2km.Kalau lebih daripada 2km,data yang lalu daripada line anda mungkin akan drop jadi akan lebih mudah disconnect atau lagging ( lembab ).
Jadi kalau yang memang tinggal jauh daripada pencawang atau server telekom di Malaysia dari 2km jadi memang lembab jawabnya, kalau buat semua tips dekat atas itu line anda mungkin hanya akan meningkat dalam 2X ganda daripada yang lama berbanding line yang memang berdekatan dengan pencawang telekom iaitu dalam 6-7X ganda daripada line yang lama..Insya Allah !
 


Easter Eggs
Mesti ramai yang dah tau tentang EASTER EGGS (EE) ni kan. Bagi sesiapa yang masih belum kenal, disini ada beberapa tips..
Apa dia EE nih..??
EE adalah satu benda yang tersembunyi di sebalik sesebuah perisian atau OS Ianya dalam bentuk mesej, multimidia, bunyi, imej dsbgnya. Selalunya dijadikan rahsia oleh pengeluar..taktau kenapa. Tujuannya adalah sebagai ganti tandatangan pengeluar perisian tersebut...
Bagaimana nak buka EE ni..??
Lain perisian lain caraya..
Windows 98
Masuk ke folder Windows/Application data/Microsoft/Welcome. Dalam folder tu ada satu fail Program iaitu Weldata.exe. Cipta pintasan kpd. fail ni (Rightclick/Create Shotcut) lepas tu Rightclick lagi sekali kat atas Shotcut tu dan pilih Propeties. Anda akan nampak ayat “You are a real rascal” di bahagian target. Than anda sambungkan ayat tersebut seperti ini “You_are_a_real_rascal”. pilih Minimized kat bahagian Run dan klik OK.
Tapi macamana nak hidupkannya.? Ha doubleclick jer kat icon Shotcut tadi dan hasilnya satu persembahan multimedia yang menunjukan nama2 orang yang terlibat dalam pembangunan system operasian Windows98..
Microsoft Excell 2000
Run perisian Excell 2000. Klik File/Save as web page. Pas tu pilih Publish kemudian Add Interaktivity. Simpanlah file kosong tu dalam format htm. Pas tu buka balik file tadi dengan menggunakan Internet Explorer. Korang akan dapati file tadi dibuka kat tengah2 Perisian IE. Pergi ke kolum WC baris ker 2000. Aktifkan baris tu dan tekan key tab hingga sampai ke kolum WC. Kemudian tekan key Shift Ctr dan Alt serentak jangan lepaskan dan klik mouse kat lambing Microsoft Office kat sebelah atas kiri tu.
Samada korang percaya atau tak, korang akan dapat permainan game racing keta. Korang buleh main dengan menekan Key arrow utuk kedepan space bar utk. tembak dan “o” utk. tumpahkan minyak. Tapi takde la macam game Need For Speed tu. Kat atas jalan ada tertulis nama2 orang yang membangunkan perisian tersebut.
Powerpoint 2000
Run Powerpoint dan klik menu help. Pilih About Microsoft Power Point. Dalam tetingkap about tu klik pada logo powerpoint yang kaler merah kat belah kiri tu. Nama2 diorang keluar dalam bentuk multimidia..
Screensaver Windows 95/98/ME dan NT
Korang tau 3D Text kat Screensaver tu kan. Korang try taip “volcano” kat bahagian display text tu. Nama2 gunung berapi diseluruh dunia akan dipaparkan.
 


Komen install Windows 9x
Untuk mengInstall win9X Note Book jenis lama dan tidak mempunyai cd-rom drive caranya ialah tanggalkan hard disk pada note book tersebut(dengan Cermat) dan pasangkan pada hard disk converter(Boleh dibeli di Plaza Low Yat,Ting 4, kedai barangan terpakai komputer, harga dalam rm 25.00).
Kemudian pasangkan pada IDE cable komputer biasa. Lepas tu setkan BIOS supaya Komputer kita dapat baca hard disk tersebut, save setting dan *lakukan fdisk dan format serta setup windows seperti dilakukan pada hard disk biasa...
*cara anda kurang digalakkan, kerana akan mengundang konflik antara sistem, kerana sistem notebook tidak sama dengan sistem desktop.
Lakukan fdisk jika nak buat atau set partition
Sila lakukan format X: /s dimana X adalah harddrive notebook tersebut.
copy folder win98( atau win9x untuk windows me ) ke dalam drive X:
masukkan hard disk notebook kembali ke dalam notebook.
lepas tu, anda akan dapat boot, dan pergi ke folder win98 dan run SETUP.EXE
 


Laman Web Semudah ABC
Mari kita belajar membuat laman web secara mudah.
1. saya nak buat laman web yang bagus apa yang saya perlukan.?
a. idea
apa yang anda perlukan adalah idea. anda harus mempunyai garis kasar/ storyboard yang jelas tentang laman web anda. anda harus memastikan dan merancang segala teks yang akan anda paparkan kepada pengunjung. cara yang terbaik adalah menentukan dahulu layout laman web anda.
b. tujuan laman web.
kebanyakan laman web yang mempunyai grafik yang berat/menarik adalah laman web persendirian. untuk laman web korporat kurangkan grafik dan lebihkan kepada content/kandungan.. tak guna layout yang cantik tapi dalam laman web tu hanya tertulis alamat sahaja.. baik tayah buat laman web..web yang menarik adalah web yang interaktif dan segala maklumat boleh didapati tanpa melalui rantaian yang panjang. Jika diamati kebanyaka laman web forum yang menggunakan teknologi PHP dan asp serta cfm pada masa masa tertentu akan mempunyai loading time yang lambat. Ini jarang berlaku sekiranya menggunakan perl script. oleh kerana malaysia masih menggunakan talian internet yang lambat disyorkan menghasilkan laman web yang tidak terlalu mempunyai grafik.
c. saiz dan resolusi imej.
pastikan saiz dan resolusi imej adalah rendah. untuk web kualiti jpeg yang biasa digunakan dalam menghasilkan imej yang elok adalah 50%. cara untuk mengurangkan kualiti ini dengan cara mudah adalah menggunakan photo editor. buka fail gambar itu dan save as pada option jpeg compression letakkan pada 50%. kualiti gambar yang didapati amsih memuaskan. melalui kaedah ini saiz gambar dapat dikurangkan sehingga 50% daripada saiz asal tanpa mengganggu kualiti paparan. cara kedua adalah dengan mengurangkan resolusi (dpi) imej. ini boleh dilakukan dengan menggunakan adobe photoshpo atau perisian grafik yang lain.
Jika anda menggunakan flash pastikan fail flash yang anda gunakan dalam bentuk pecahan pecahan movie yang akan mengecilkan saiz flash induk. cara ini dapat menjimatkan masa loading dan lebih efisien.
gif digunakan untuk menghasilkan imej yang beranimasi. ia lebih mudah berbanding flash. Ia sesuai untuk dijadikan banner. Namun sekali lagi pastikan saiz banner inti tidak terlalu besar. saiz yang ideal adalah dalam lingkungan 50-100k sahaja. melebihi saiz ini akan menyebabkan loading yang lambat.
memandangkan zaman broadband dah ada patut tips dah lapuk. tapi memandangkan broadband kat malaysia masih baru bolehla pakai lagi hhehe.
d. perisian.
kebanyakan tenaga pengajar akan mengesyorkan penggunaan microsoft frontpage kerana ia mudah. namun timbul kerumitan apabila ingin membuat proses uploading ke net. kerana tidak semua server mengaktifkan frontpage. keburukan frontpage adalah ia menggunakan theme serta pembentukan folder yang tidak diterima oleh kebanyakan free hosting. frontpage akan membentuk imej -imej kecil yang akan menyusahkan dalam proses uploading. berikut adalah editor mudah yang dicadangkan selain frontpage.
1. netscape composer
2. notepad
3. macromedia dreamweaver
4. adobe pagemill.
dan editor lain yang bersesuain
netscape composer adalah mudah memandangkan ia adalah editor yang boleh melihat secara langsung dan didapati percuma dengan netscape navigator. namun pada saya editor yang paling mudah adalah dreamweaver yang mempunyai segala fungsi yang diperlukan untuk membuat laman web yang interaktif dan menarik. untuk penggunaan perisian ini sila rujuk dalam help file/ manual kerana ianya lengkap.
untuk pengguna yang sudah biasa dengan html . sebarang text editor terutama notepad boleh digunakan dengan menyimpan fail dalam bentuk .html,.htm atau extension net yang lain.
e. do's and don't dalam membuat laman web.
i) pastikan laman pertama diberi nama index jika dibuat dalam frame pastikan frame keseluruhan dinamkan index. secara default index.html akan digunakan namun index.htm, index.php, index.cfm serta index yang lain asalkan disokong oleh hosting boleh digunakan. untuk laman seterusnya sebarang nama boleh digunakan kecuali character seperti !@#%^&*()-+ serta bebrapa simbol yang lain.
ii) pastikan nama dalam huruf kecil serta mudah. jangan menggunakan nama yang pelik dan terlampau panjang ini akan menyusahkan anda semasa menyunting kembali laman.
ii) pastikan tiada spacing pada nama fail . termasuk fail imej serta fail yang anda gunakan dalam laman web anda. cth nama mak minah.html tidak diterima ia seharusnya makminah.html ataupun mak_minah.html kesilapan ini akan menyebabkan fail anda tidak boleh dimuat naikkan ke web server hosting anda. begitu juga dengan mak minah.jpg --- makminah.jpg perhatikan disini makminah.jpg tidak sama dengan MAKMINAH.JPG dan MAKMINAH.jpg dan makminah.JPG. pastikan link gambar adalah pada nama serta extension file yang betul.
iii) lihat pautan adalah betul dan bukan merujuk kepada pautan ke atas fail. dengan cara yang mudah semasa proses pembuatan link menggunakan internet explorer klik pada view---- source pastikan link tidak berbentuk file//mydocument/xxx tetapi sebaliknya dalam bentuk nama fail terus cth makminah jika anda ingin link ke laman direktori lain makminah dan jika anda ingin link ke web lain webmasta</a> hehehe camtu la lebih kurang
 

Kemaskini Windows elak masalah
Ramai orang yang tahu install OS Microsoft Windows sendiri dan ramai juga yang selalu merungut Windowsnya selalu sangkut (hang), keluar skrin biru, keluar error itu dan ini.
Di sini aku akan cerita sedikit pengalaman aku mengurangkan kejadian yang tidak diingini seperti ini.
a) Asingkan DRIVE. Maknanya, kurang-kurang dalam harddisk anda mesti ada beberapa PARTITION (Partition adalah drive C: D: E: dan biasanya dibuat dalam satu harddisk). Setiap kali kita install WINDOWS, dia akan diinstall dalam C:\WINDOWS (untuk windows95, 98 ME, dan XP) dan C:\WINNT (untuk WinNT atau Windows2000).
Ramai orang yang tak ambil pusing tentang perkara kecil macam ini, tapi inilah sebabnya mengapa harddisk selalu hang, crash dan sebagainya. Caranya?
b) Pastikan anda sentiasa ikut prosedur, Program Files perlu diisi dengan Software 3rd party atau apa-apa jenis software lain.
jadi setiap kali kalau anda Install, kalau dia point ke tempat lain, Contoh C:\DELL tukar biar dia jadi "C:\Program Files\DELL" (Sila bubuh "", kerana setiap 'Long Filename' (File yang ada space) perlu dibubuh tanda "" tu.
Biasanya bila nak install, ada sesetengah installer yang tak boleh baca Long Filename macam Program Files tu, so kita bubuhlah MS-DOS name dia PROGRA~1 dan akan jadi C:\PROGRA~1\DELL)
c) Seperti di atas, pastikan drive C anda cuma ada ini sahaja: C:\WINDOWS atau C:\WINNT, C:\Program Files dan kalau ko guna Windows2000, XP dia akan ada C:\Documents And Settings.
Kalau Windows98, ME ada My Documents. Haaa, yang folder My Documents tu kita nak cerita panjang lebar lagi kat bawah ;)
d) My Documents adalah folder yang selalu menjadi tumpuan ramai, oleh kebanyakan software, terutamanya Microsoft Office, dan banyak 3rd party software yang lain.
Setiap kali kita nak save sesuatu benda, WORD, EXCEL, POWERPOINT, ZIP file dan sebagainya, dia akan keluar kotak save yang menunjukkan folder My Documents. Folder inilah yang selalunya mewujudkan "fragmented file" (fail yang berterabur) di dalam harddisk.
Seterusnya, anda nampak shortcut folder My Documents dekat desktop komputer tu? Sila right click, ambil Properties, tengok TAB 'Target' dan ambil butang MOVE, dan pilih DRIVE D: (Terpulang kalau anda hendak letak dekat E atau F ke, tapi cadangan aku adalah D:.
Dia akan tanya, "Are you want to move your file.. blablabla" Tekan saja YES. Dia akan pindah semua isi dalam My Documents itu dari C: ke D:.
Jadi My Documents anda akan berada di D:
e) Kenapa? Apa bezanya? Ada kesan ke? OK. Kesannya adalah dari segi jangka hayat DRIVE C: Sebab untuk pengetahuan anda semua, fragmented file, banyak terhasil dari benda-benda kecil seperti text file, grafik macam gambar.
Tapi biasanya pada apa-apa jenis aplikasi yang berasaskan teks seperti Word, Excel dan sebagainya. Kerana fail itu sentiasa berubah, diubah, dan ini menyebabkan dia berterabur di dalam harddisk.
Jadi bila kita sudah pindahkan My documents dari C: ke D: (Nota: kalau windows2000 dan XP, My Documentsnya duduk dalam C:\Documents and Setting, dan saranan aku? Sila pindahkan!) kita akan mengurangkan kejadian "fragment" pada drive C: (Anda boleh bezakan sendiri bila anda sudah cuba, anda buka program Defragment anda dan analyze Drive c tu. Jadi di sini, drive D: anda akan terjadi proses "fragment" yang kerap!
Itu tak jadi masalah, kerana bila anda defragment drive D:, proses defragment tidak akan ambil masa yang panjang sebab dia tak perlu ambil tahu fail sistem, driver dan pelbagai jenis fail (yang itu semua duduk dalam C:) dan jaminan aku?
Drive C: anda akan kurang menghasilkan FRAGMENT file... (anda cuma perlu defrag C: anda sebulan sekali atau 2 bulan sekali yang tentunya tidak akan mengambil masa yang lama kerana defragmenter tidak perlu ambil kisah pada fail yang berlainan format!)
f) Satu lagi... Temporary folder (Ada dua, satu TEMP satu lagi Temporary Internet Files). Yang ni adalah salah satu folder "kegemaran dimana FRAGMENT terjadi" kerana seperti yang aku dah jelaskan di atas; "kedudukan file sentiasa berubah".
Jadi sama seperti My Documents, pindahkan dia (di sini mari kita jadikan drive D: kita sebagai folder yang bermasalah ;) dan tempat FRAGMENT) Bagi temporary folder iaitu TEMP, kalau dalam Windows98, ME caranya, bukak MS-DOS dan taip command seperti ini -> SET TEMP=D:\TEMP dan tekan enter, lepas itu SET TMP=D:\TEMP dan tekan enter. Kalau nak lagi advance, edit fail autoexec.bat dan masukkan variable itu.
Untuk Windows 2000 dan XP pulak, right click My Computer pilih Properties, cari TAB Advance, dan tengok ada button "Environment Variables", klik itu, dalam Environment Variable, cari kolum User variables for (NAMA ANDA), edit setiap variable yang ada TEMP, TMP dan tukar jadi D:\TEMP.
Kemudian tengok bawah, kolum "System Variable", seperti diatas cari TEMP dan TMP, tukar seperti di atas. So temporary folder akan berada di dalam drive D:
g) Temporary Internet Files. Buka Internet Explorer punya properties, Tengok kolum 'Temporary Internet files' klik butang "Settings..." (tambahan: pastikan anda klik 'check for newer versions of stored pages:' kepada "every visit to the page").
Sebabnya? Setiap kali anda bukak sesuatu web, dia akan refresh page itu, dan buka display balik page yang anda pernah buka (page yang sama) sebelum itu ;)
Kemudian, tengok kolum "temporary internet files folder". Apa-apahal, drag dulu 'amount of disk space to use' itu kepada 16MB (recommended: 12-16MB). Tidak perlu besar-besar sangat. Dan klik butang "MOVE FOLDER..." dan seperti biasa, sila ambil Drive D: dan Windows akan suruh anda LOG OFF. Dan sila logoff...
Selesai sudah proses pengasingan. Sekarang ini apa yang anda nampak? Drive C: cuma ada sistem iaitu C:\WINDOWS atau C:\WINNT, dan folder Program Files (untuk Windows2000, XP ada folder Documents and Settings).
Pastikan cuma folder itu sahaja yang ada dalam C:! Anda akan mendapat hasilnya... Dan anda akan nampak bahawa folder yang perlu di-defrag adalah drive D: dan ini tidak menjadi masalah kerana proses defragment takkan mengambil masa kalau defragmenter itu tidak pening kepala hendak bezakan antara fail sistem, program dan data. :)
 


Buang URL satu-persatu dari history
Biasanya kita dapat membuang URL pada Address Bar dengan pergi ke Tools > Internet Options > Clear History. Cara ini menyebabkan semua URL akan terpadam. Anda boleh membuang URL yang anda mahu tanpa membuangnya semua sekali pada address bar dengan cara…
1. Pergi Start > Run > Taip REGEDIT
2. Kemudian pergi ke HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\InternetExplorer\ TypedURLs
3. Padamkan mana-mana value yang anda mahu.

0 komentar:

Posting Komentar